Jump to content

Dutch Sea Furies


Recommended Posts

I asked this in the original Sea Fury thread, but no reaction, so trying again here.....

 

Fokker built a small batch of FB Mk.51's texts mentions 'small differences' but does anybody know what those differences were?

Being Dutch, I looked over'ere first, but came up dry.....

Link to post
Share on other sites

 

Goedenmiddag Bozothenutter

 

Ik heb een klein stukje gevonden waarvan ik niet zeker weet of het helpt:-

 

Sea Fury FB.51

Taak                        jager/bommenwerper

Totaal in dienst.        25

Operationeel             juli 1951 - januari 1957

In gebruik bij            VSQ.3 en VSQ.860

In oktober 1946 werd een eerste order geplaatst voor de levering van 10 Hawker Seafury FMk.50 jagers.

Een zeer snelle en wendbare jager, voorzien van een 5 bladige schroef en dankzij de opklapbare vleugels tevens geschikt voor het opereren vanaf vliegdekschepen.

De machine had een kruissnelheid van bijna 500 km/u, de maximum snelheid bedroeg meer dan 700 km/u.

In april en mei 1948 werden deze eerste serie Seafuries bij de Marine afgeleverd, ofschoon er nog een groot tekort aan  geoefende piloten(instructeurs) was.

De meeste toestellen verdwenen na aflevering dan ook in de hangar, in afwachting van opgeleid personeel en het inrichten van het eerste Seafury Sq.

In het begin oefende de MLD slechts met 4 jagers, welke tijdelijk bij VSQ.4( Firefly Sq.) werden ondergebracht.

Op 15 juli 1950 volgde eindelijk de re-activering van de eerste Seafury eenheid, VSQ.860, in maart 1953 gevolgd door VSQ.3, het tweede en laatste MLD Seafury squadron.

In januari 1950 volgde een tweede order voor de levering van 12 Seafury FB.60's.

Dit was een verbeterde versie van de FMk. 50 met oa. meer capaciteit voor het meevoeren van bewapening(vooral bommenarsenaal), een verlengde en verstevigde vanghaak voor de deklandingen en waarbij de romp op diverse plaatsten was verstevigt.

In juli 1951 arriveerde de laatste serie van nog eens 25 extra toestellen, welke werden aangeduid als Seafury FB.51.

Deze serie werd in licentie door Fokker vervaardigd.

Naast het operationele gebruik is de Seafury ook ingezet voor demovluchten; dit team, de" Aerobats" genaamd, was opgericht door een aantal ervaren vliegers van VSQ.860 en bestond uit 4 machines.

Het team verzorgde een aantal jaren een spetterende en spectaculaire show tijdens luchtvaartdagen in binnen- en buitenland.

In 1956 werd met het tijdelijke de-activeren van VSQ.860 op 15 juni het einde van het Seafury tijdperk bij de MLD ingeluid.

Het wachten was op een nieuwe telg van de Hawker fabrieken, de Seahawk, waarvan de MLD ook een serie bestelde.

Op 2 januari 1957 tenslotte volgde de de-activering van VSQ.3, waarna de laatste machines buiten gebruik werden gesteld.

 

Al het beste

RR

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Hi Bozothenutter

 

Just to add to the above, Valiant Airframe Album 2 by Richard A Franks states:-

 

FB Mk.51 25 machines built under licence by Fokker for service with the MLD, identical to RN Mk.11 except for radio equipment.

 

RR

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, Roof Rat said:

Hi Bozothenutter

 

Just to add to the above, Valiant Airframe Album 2 by Richard A Franks states:-

 

FB Mk.51 25 machines built under licence by Fokker for service with the MLD, identical to RN Mk.11 except for radio equipment.

 

RR

As in dutch radio's?

Hollandse signaal possibly...

Luckily the radio is not visible....

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bozothenutter said:

Or my fave....'brought'....for bought....

"Sight / site" is surprisingly common as well.

 

Cheers,

 

Andre

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...